12/11/2015

de los (sobre los) SONOGRAMAS



(traducidos directamente del traductor de google sin filtrar)

Después de leer los primeros Sonnagramas, es difícil creer que hacen lo que dicen que hacen - que Mahoma ha hecho realidad formalmente sonetos correctas usando sólo letras de Shakespeare. Reorganizar un Sonnagram (una tarea tentadora y sorprendentemente mucho tiempo), y aparece originales de Shakespeare. Mohammad describe cómo él compone las Sonnagrams - "Pensé que era una manera de utilizar la tecnología de Internet, un generador de anagrama, como un dispositivo para romper mi texto, para ablandar él, para que sea listo para mí para esculpir. Pero dejó la composición depende de mí. Dejó a mí para tomar las decisiones acerca de la medida y metro y la rima y la elección de palabras. Me gustaría utilizar algunas palabras que la máquina de Internet sería tirar para arriba apenas porque no se me ocurrió otra cosa, pero todos la sintaxis, toda la configuración de la misma en un verso, fue dejado para mí ".


After reading the first few Sonnagrams, it’s difficult to believe that they do what they say they do — that Mohammad has actually made formally correct sonnets using only Shakespeare’s letters. Rearrange a Sonnagram (a tempting and surprisingly time consuming task), and Shakespeare’s original appears. Mohammad describes how he composes the Sonnagrams — “I thought it was a way to use the technology of the Internet, an anagram generator, as a device to break down my text, to tenderize it, to make it ready for me to sculpt. But it left the composing up to me. It left it to me to make the decisions about measure and meter and rhyme and word choice. I would use some words that the Internet machine would throw up just because they wouldn’t occur to me otherwise, but all the syntax, all the shaping of it into a verse, was left for me.”


Some Sonnagrams are clearly structured around a planned conceit — as in Sonnet 10, where every line is about a different European country (along the lines of “Norwegian steamboats violate my dad”). Sonnet 40 is a catalogue of Bill Murray films, Sonnet 55 is composed entirely of band names, and Sonnet 72 is all movie titles. Others seem to emerge from the chaos of the anagram generator, popular culture, or Mohammad’s teeming brain.